keskiviikko 1. helmikuuta 2017

Byrokratiaa ja paperirumbaa



Koko alkuvuosi on mennyt hakemuksia ja anomuksia täytellessä.

Jotta omia elämään kuuluvia asioitaan pystyisi hoitamaan hyvin, täytyisi ilmeisesti olla jokaisen alan asiantuntija; tulisi hallita kunkin organisaation vaatimukset, lakipykälät, toimintatavat, asioiden hoitojärjestys, liitteet, lausunnot, valitusajat…

Aina tuntuu löytyvän joku pointti, jota en ole joko osannut tulkita, tai en ole löytänyt sitä asiaan paneutumisen aikana. Vaikka asiaan on 99% lausunnot, valokuvat  ja todistajat, niin sitä viimeistä prosenttia ei anneta edes korjata, eikä sille anneta korjausehdotusta. Sanotaan vaan, että homma toimii näin ja piste. Harvemmin edes ilmoitellaan, missä vaiheessa käsittely on. Koko ajan täytyy pysyä skarppina, että osaa tiedustella, lisätä materiaalia ja kysellä edistymistä.

Olen alkuvuoden aikana miettinyt monesti, missä on tämän yhteiskunnan välittäminen ihmisistä, aito tukeminen, auttaminen ja viimeisimpänä maalaisjärki. Päällimmäisenä tuntuu kaikessa olevan mentaliteetti rahat pois keinolla millä hyvää, ihmisestä viis. Yhteiskunnassa säästetään tällä hetkellä vääristä paikoista ja rahaa syydetään turhanpäiväisyyksiin ja väriin kohteisiin.

Eniten päänvaivaa minulle on tämän vuoden alussa aiheuttaneet mm. yhteydet vakuutusoikeuteen, työvoimatoimistoon, kelaan, terveyskeskukseen ja verovirastoon. Paikkoja, joista odottaa saavansa yksilönä apua. Muitakin kohteita ollut listalla; niin Parkkipatea kuin viallisia tuotteita.

Joitakin asioita olen saanut onnistuneesti läpi, sitten on niitä jotka vaan pyörii ja niitä, jotka tulevat pienestäkin mahdollisesta porsaanreiästä takaisin. Onhan minulla näihin asioihin aikaa paneutua ja lähetellä, mutta olen pohtinut usein, kuinka moni kaltaiseni tahi vieläkin vähäisemmillä toiminta- ja vaikutusmahdollisuuksilla varustettu pystyy hoitamaan asioitaan tahi jaksaa taistella oikeuksiensa eteen. 

Ajattelen esimerkiksi nuoria rahattomia opiskelijoita, työttömiä, pitkäaikaistyöttömiä, sairaita ja vanhuksia. Kuinka paljon yhteiskunta säästää, kun kaikilla ei ole mahdollisuutta valvoa omia etujaan.

Monilla se tyssää jo tietokoneen ja tulostimen puutteeseen. Esim. sairaana ja henkisesti väsyneenä byrokratia-rumba on kestämätön. Vanhemmalle väelle ohjeistusten, määritelmien ja hakuprosessien jatkuva muuttuminen hankaloittaa asioiden hoitoa. Puhelimitse ei pääse suoraan keskustelemaan, kun linjat ovat ruuhkaiset ja seisot vuorokauden jonossa. Kunnan virkailija auttoi minua parissa tapauksessa ja soitteli jonottaen henkilökunnalle tarkoitettuihin palvelunumeroihin. Viiveellä tuli kaivattu vastaus, joka jälkeenpäin osoittautui virheelliseksi. Myös työvoimatoimistosta olen kahdelta virkailijalta saanut täysin poikkeavat vastaukset.

Toimi siinä sitten oikein. Kun saat kysymykseesi esim sähköpostitse vastauksen, se ei huomioi, että jos tuo kohta C ylittää D:n ja E:n keskiarvon, olet taas pihalla järjestelmästä. 

Elämä on jees, mutta nyt vaan nyppi tämä asioiden kasautuminen. Olen hoitanut tässä niin omia, kuin muidenkin asioita, tai ainakin yrittänyt. Jos nyppii vielä ensviikolla, ja tekstiin on kiinnostusta, laittelen tulemaan lisää tai sitten en.

Kolme ekaa kuvaa viitattu 1.2.2017 osoitteista:






Auringon paistetta odotellessa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti